Taggar

, ,

Detta blir lite av en fortsättning på tidigare inlägg samt svar på några frågor en pojke ställde….

Frågor: ”Jag tittade väldigt mycket på bilder på dig som yngre (innan tonåren), vad tycker du egentligen om det?” ”Får du många ”snuskiga” mail? Isåfall, hur brukar du reagera? Är det inte jobbigt?”, ”Är du inte rädd att dina bilder ska användas för sexuella saker, såsom onani och så?”

Hmm….

Jag lägger upp bilder på mig själv/alternativt låter min man lägga upp bilder på mig av flera anledningar.

Jag gör det för att jag tycker att det är kul. Jag gör det för att utforska min egen självbild, attityd till kroppen och sexualitet.

I det stora hela gör jag det som jag mår bra av. Jag är övertygad om att det jag gör (och inte gör) påverkar andra människor. Och då jag önskar ett samhälle med människor som väljer att njuta av sin kropp och sexualitet, får jag helt enkelt vara det själv – utifrån perspektivet ”Be the change you want to see in the world” (M. Gandhi).

Och vad andra gör/tänker/känner när de ser bilder på mig alternativt läser något jag har skrivit, kan jag inte härska över. Naturligtvis vill jag att man ska tycka om bilderna, och min önskan är att inspirera till ökad medvetenhet om sin egen självbild, sexualitet och hur man är med sin kropp med andra. Jag önskar att inspirera till att flera vågar bejaka sig själv. Exempelvis.

Onani är nyttigt! Det är det bästa sättet att utforska och stärka sin egen sexualitet – speciellt som ung innan man blivit sexuellt aktiv med andra alternativt haft otrevliga sexuella upplevelser. Och om man onanerar till bilder eller inte….rent moraliskt har jag inga invändningar. Rent tantriskt kan det vara en fråga om mer eller mindre närvaro i kroppen och framförallt könet. Och ju mer närvaro desto mer njutning. Vanligtvis. Om du njuter hejdlöst av att titta på nakna kvinnor och män, så gör det. Internet erbjuder ju enorma möjligheter. =)

Och vad gäller respons så får vi mail från både kvinnor och män, och det mesta är positivt utifrån att de tycker att Cirkus Eros är inspirerande för dem. Vilket är precis i linje med vad vi önskar med sidan. Jag får faktiskt inga ”snuskiga” mail. I ett och ett annat mobilsamtal har det varit tydligt att mannen som ringt har onanerat samtidigt och då har jag bara lagt på. Det finns betaltjänster för sådant, och är inget som roar mig.

Vad gäller minderåriga som tittar på bilder…Att det skulle vara komplicerat för barn att se på bilder med erotiskt innehåll är ju bara relevant i ett samhälle där sex är komplicerat för de vuxna, som uppfostrar barn. =)

För det är ju ingen som någonsin frågar om det skulle vara komplicerat för barn att se bilder med mat på exempelvis.

Hur ett barn hanterar sexualitet, kärlek och relationer beror ju till stor del (kanske helt och hållet) på de människor som hen lever med samt kommer i kontakt med under sin vardag.

Vår värsta fiende är oförmågan att prata om sexualitet på ett avslappnat sätt. Det inkluderar ämnen som att benämna könen med korrekta termer till att förklara vad sex och orgasmer är samt hantera barns onaniäventyr o.s.v. Det finns ingen universell sanning som säger att det är konstigt att prata om sex med sina barn. Det är bara konstigt om man bestämmer sig för att det är det. Ett öppet samtalsklimat tror jag oftast skapar en öppenhet i barnens sätt att tänka och känna och uppleva sin samtid. Och det påverkar nyfikenheten till livet på ett positivt sätt.

För att ämnet sex ska kunna inkluderas som ett okej samtalsämne (och att se bilder på ) bör vi vuxna ändra vår attityd kring sexualitet och det gör man genom personlig utveckling där ens sexualitet inkluderas i den utvecklingen. Man behöver rannsaka sig själv, ta itu med att odla en mer sexpositiv och bejakande attityd samt släppa den skuld och skam som vi med stor sannolikhet inte har valt själv att leva efter. Vi måste däremot välja att släppa den för att inte bli påverkad av den.

Jag anser att det är helt okej att minderåriga tittar på bilder med erotiskt innehåll, och naturligtvis helt och hållet okej att onanera till, oavsett ålder. Det finns nog porr som jag inte skull anse vara bra för barn att titta på utan att någon förklarar vad som sker och varför, men det är fortfarande utifrån att barn behöver vuxna som guidar dem genom livet och det gäller allt. Barn frågar varför det regnar, varför gräset är grönt och det svarar vi på. Vad svarar vi när barn frågar vad kåt betyder?

Så hur komplicerat vill du att det ska vara?

—————————-

Andra som skriver om samma ämne; svd, maj 2009, The Scientist 2010-03-01.