Etiketter

,

Varför vill man visa sig naken på nätet? Idag fokuserar Svenskan på ungdomar som lägger ut nakenbilder på nätet, och Elza Dunkels kommenterar. Calle var med på radio P1 i måndags och pratade om naket i sociala media. Han skriver om det på tantrablog.

Tänk om svaret är enkelt. För att de tycker att det är kul?

Kan det vara så okomplicerat? Tänk om det är så odramatiskt att de tycker att det är kul att visa sin nakna kropp för andra? Tänk om det är så odramatiskt att det dramatiska med nakna kroppar och utåtriktad sexualitet har bearbetats av några generationer nu, så att de unga idag kan njuta av de sexuella frihetens frukter? Tänk om de har fattat att kroppen bara är en kropp och att det inte finns något skamligt med att visa upp den. Tänk om de inte tycker att det konstigt eller jobbigt att andra kan se denna nakna kropp? Tänk om de ser detta som ett till sätt att uttrycka sig, liksom man tatuerar sig, byter frisyr eller blir vegan? Tänk om de leker och utforskar sin sexualitet?

Vi är ju faktiskt sexuella varelser och ett sätt att utforska och ta makten över sin sexualitet är att testa saker och känna efter hur det är att göra dessa saker. Och det ingår att ibland pröva ännu häftigare och annorlunda saker och det ingår att ibland ta ett steg tillbaka och känna att det blev lite för mycket. Vad är problemet?

Varför ska en människas bristande självkänsla förklara eller sätta gränser för en annan människas beteende? Jag tror att många som ”får nakenchocker” eller ojar sig och tycker att det är förfärligt att visa sig naken och utforska sin sexualitet bara projicerar sina egna känslor till sin egen kropp på andra. ”Jag skulle minsann aldrig kunna lägga ut bilder på min feta häck, det är ingen som vill se den och därför borde det vara förbjudet minsann. Och hu så hemst tänk om hon ångrar sig sedan när hon inte får några jobb och tänk att de ju bara är tonåringar och vet ju så lite om hur världen funkar…. och så vidare….”.

Tänk om man skulle backa lite  – och ta ansvar för den egna känslan och upplevelsen istället. Bara för att jag känner mig rädd eller hotad av något någon annan gör, och som jag aldrig skulle våga, bör jag inte tolka detta som att den personen gör något fel. Om en cirkusartist använder eld som en del i sin show och det ser extremt farligt ut, och jag tänker att det där skulle aldrig jag göra, så betyder det ju inte att det är farligt eller att det är fel/skamligt/dumt/xxx…..jag tolkar det bara som att det är jag som inte har kunskap om hur det görs och att det ”ser” läskigt/farligt ut….

När jag lägger ut bilder på mig så har det inte med någon annan att göra.  Om någon annan väljer att inte lägga ut bilder på sig så har det inte med mig att göra heller. Och för att någon annan lägger ut bilder på sin nakna kropp betyder det inte att jag måste det. Om någon är nyfiken på att spela golf, hoppa fallskärm, gå matlagningskurser eller utforska sex på olika sätt betyder det inte att jag måste det. Jag behöver inte gilla vad andra gör. Men jag behöver inte förbjuda det heller. Borde inte förbjuda det. Tänk om vi skulle praktisera förståelse och medkänsla för varandras behov. Alla våra behov är inte likadana. Livets olika och många upplevelser är oändliga och vad man väljer att fokusera på och längtar efter att få uppleva är individuellt. Låt oss möjliggöra istället för att förbjuda. Låt oss stötta och ge mod till våra medmänniskor som vill testa sina vingar. Och om någon ramlar så kan vi finnas där och torka tårar och blåsa på onda sår. Tills att de vågar sig upp igen. Det är vad jag tror att du skulle vilja om du skulle pröva något nytt i ditt liv.

Och bara för att något är problematiskt och kan skapa problem, sår eller starka negativa känslor så ska vi inte förbjuda det heller. Det mesta i livet har en baksida. Alla vet att motion är viktigt och bara för att man får en träningsskada så tolkar vi inte detta som att motion är så pass farligt att man inte ska träna. Skadan lär oss förhoppningvis vilka gränser man har och hur man ska fortsätta träna utan att skada sig igen. Det som är farligt är att tro att vi kan uppfostra oss själva och våra barn att tro att man kan leva ett liv utan misslyckanden, hinder eller jobbiga upplevelser. Jag tror på frihet med stöd. Jag tror på frihet under ansvar. Jag tror på att eget ansvar leder till mognad och insikt.

