En ny grej på min blogg kommer att vara korta intervjuer med och om kvinnor som jag inspireras av.  Tanken är att jag ska intervjua dem, skriver ned deras svar samt mina egna korta tankar och känslor  om dessa vackra och fantastiska kvinnor. Som självklara kvinnor är mina förebilder Betty Dodson och Ylva Franzén. Men först ut på bloggen är Jivan Wells….

Jag mötte Jivan första gången på en av hennes kvinnogrupper. Därefter har vi stött på varandra på någon kurs eller dans och hon har funnits i yttre kanten av min bekanstskapkrets i några år. Hon gör alltid intryck och inspirerar med sin blotta närvaro. Nu i våras fick jag chansen att möta henne igen och närmre, och hela min kropp log.

Jivan-handen.txtJivan är en KVINNA i sin allra djupaste innebörd. Hon utstrålar kvinnlighet, och hennes sätt att klä sig bara förstärker det. Och hon strålar. Att vara nära Jivan påverkar både min kropp och sinnet. Jag känner mig mer närvarande och efter en stund lägger jag märke till hur jag har öppnat upp rent själsligt.

Jag möter Jivan hemma hos henne i en lägenhet i Bagarmossen.

Vem är Jivan?

”En vis kvinna. Som har levt ett väldigt fullt liv. Jag har levt flera liv i detta liv.”  säger hon efter kort eftertänksamhet.

Förutom i Sverige har Jivan bott Indien och USA. Som hippi. Som nybyggare, hon byggde en upp en hel stad från grunden med Osho – med flygplats, hotell, galleria, restauranger och fem tusen fast bosatta människor. Hon har fött barn. Varit gift. Hon har varit karriärkvinna.

”Jag har varit med i begynnelsen av den uppvaknande andligheten i världen. Jag har varit med och transformerat detta och kan förmedla detta till vem som helst. Jag har fått så mycket bekräftelse under årens lopp på att människor får starka upplevelser och som får dem att vilja förändra sitt liv.”

”Det här livet som jag lever nu är skiftet – sanningens ögonblick på alla nivåer och att våga vara i det. Vi kommer upptäcka att vi inte är det vi tror att vi är. Att vi är mycket mer. Nu är sanningens ögonblick för mänskligheten, Moder Jord, framtiden – som kommer att påverka universum.”.

Just nu håller Jivan på att avsluta sitt bokprojekt ”Sanningens ögonblick – en handbok för ett nytt ledarskap i en ny tid”. Jivans karriär och personliga utveckling har handlat om just ledarskap. Hon leder kurser och coachar chefer i både svenska och utländska företag, inom kommun och regering. Och nu har hon i samarbete  med Annelie Nilsson startat ett ledarskapsprogram för kvinnor, för hon menar att det är kvinnors ledaregenskaper som kommer att förändra världen.

Programmet heter ”Women in Business” och är ett nio-månaders ledarskap- och mentorprogram för kvinnor i syfte att erkänna, uppskatta och utveckla de naturliga kvinnliga ledaregenskaperna.

”Det är viktigt att kvinnor förstår sina egna unika egenskaper. Vi har nått en punkt i historien där vi som kvinnor måste kliva fram och bidra det som är djupt feminint. Kvinnors ledaregenskaper kommer vara det som tar oss ur den ekonomiska krisen, enligt en rapport av Earnst & Young på World Economic Forum i Davos i år.”

Så vad är kvinnligt ledskap?

Jivan.txt”De naturligt kvinnliga ledaregenskaperna är bland annat lateralt nätverkande, helhesperspektiv, långsiktighet, nätverkstänkande, förmågan att läsa av människor, intuition och empati. ” Jivan referar till Helen Fischers forskning som styrker hennes arbete och metod.

”Jag är bra på att se människors fulla potential och stödja dem i att överkomma tänkta hinder och leva sanningens ögonblick. Jag är bra på att nätverka och marknadsföra andra. Jag skapar synergieffekter med att koppla samman människor. Det är min gåva. Jag bjuder på mig själv genom att bjuda på mitt nätverk.”

Jivan slutar med orden ”Vi är alla Gud, inte en dela av eller Gud är i oss – utan vi är alla Gud. Vi har mycket mer kraft än vi tror, men har förminskat oss i miljontals år. Vi är magnifika varelser. Att se potentialen i en människa är att se Gud och Gudinnan i henne”.

Läs mer om Jivan Wells och hennes projekt på:

www.womeninbusiness.nu

www.yesyesyes.se