Etiketter

, , , , ,

brost.jpg 

Jag blir lite förvånad över att somliga vill få “Bara Bröst”-debatten till en skenfråga. Jag tycker att det är en tydlig symbol för hur ojämlika vi är. Som det är nu är reglerna för hur vi får visa våra kroppar olika för män och kvinnor – en tydlig brist på jämlikhet.

En del av processen är kanske att vi kvinnor behöver erövra våra bröst. Mina bröst är inte primärt för någon annan (förutom när man har en liten bäbis som skall ammas), utan mina för mig – min njutning och min närvaro i min kropp, oavsett vad jag gör. Vad är brösten till för? Kanske är det attityden till våra egna bröst vi behöver medvetandegöra. Vad används mina bröst till? Hur mycket har de med min identifikation att göra? Som kvinna? Som sexuell varelse? Som människa? Som ammande mamma? Är de bara matkassar för bäbisen? Är de klämkuddar för mannen? Är de fantastiska kroppsdelar att framhäva för att få uppmärksamhet och flirt? Är de egentligen bara i vägen när man tränar, är för tunga och ger ryggbesvär eller dyra på grund av alla bh:ar? Är de bara en kroppsdel som vilken annan största delen av tiden, som en fot eller lår? Är de endast för sexuella kontakter och flirtredskap? Vad är mest ändamålsenligt för mig? Hur vill jag se på mina bröst, hur vill jag använda dem?

Jag tycker inte att det finns några rätt eller fel. Attityden och förhållningssättet kan användas medvetet på ett ändamålsenligt sätt – att ”använda” sina bröst på ett sätt som skapar njutning, lycka, uppskattning, uppmärksamhet, närvaro…vadhelst man vill och tycker att de är bra till.

litentorso.jpg 

En annan viktig aspekt av debatten är rädsla för ansvar och brist på integritet. Somliga kvinnor vill inte att det ska vara tillåtet för att de själv inte vill visa brösten. Men frihet är inte detsamma som måste. Frihet är att välja. Att välja om jag vill ha brösten bara eller inte. Det betyder att jag inte behöver eller måste göra som andra bara för att det är tillåtet. Frihet kräver ansvar. Och tyvärr finns det de som inte vill ta ansvar utan mest inordna sig andras regler och ifrågasätter inte om det är bra eller dåligt, gynnsamt, ändamålsenligt, upplyftande eller destruktivt. Det viktiga för dem är väl känslan av att jag är och gör som alla andra….

Min upplevelse är att integritet är viktigt. Att veta och känna att min kropp är endast min och att jag bestämmer fullständigt över min kropp. Det betyder att ingen får röra mig utan min tillåtelse och att jag vet att sätta gränser för hur jag vill bli behandlad. Integritet är känslan av makt över sin kropp och upplevelse. Om man känner det behöver man inte ha kontroll över vad andra gör. Man har koll över sig själv och tar ansvar för det.

Vad gäller stora/små eller viktiga/mindre viktiga frågor så är det subjektivt bedömt. Vad jag tycker är viktigt tycker inte nödvändigtvis alla andra och vice versa. Varenda enskild individ kan inte kämpa mot alla orättvisor i världen. Det finns inte tid, energi eller ork till det. Man får ta de kamper som man känner är viktiga och som man tror att man kan vinna, eller i alla fall påverka i en viss riktning. Och som man har modet till. 

Och vad gäller ”Bara-Bröst”-debatten så är det många som har engagerat sig och det tycker jag visar på att det är ett viktigt ämne. Läs mera på http://barabrost.blogg.se/ 

 

